Kuaförlerde ya da evde serum taktıranları uyaran sağlık personelleri ise, artan kokteyl uygulamalarının vücuda zararlarını anlattı.

Serum taktırma çılgınlığı

Sosyal medyada popüler hale gelen güzellik için serum taktırma akımına sağlık uzmanlarından uyarılar gelmekte. İnternet ve sosyal medya üzerinden fenomenler ve influencerların etkisiyle yaygınlaşan bu "serum çılgınlığı"na karşı çıkan uzmanlar, bu tür işlemlerin estetik merkezlerinde yapılmasını daha uygun buluyorlar.

Sosyal medya reklamları yaygın

Hastalıklardan sonra hızla iyileşme, dinçlik ve gençlik hayali kuranlar için atom, vitamin kokteyli şeklinde tanıtılan serum uygulamaları, doktor kontrolü olmadan yapıldığında yaşamı tehlikeye atabiliyor. Bu tür uygulamaların sosyal medya üzerinden reklamları yapılıyor ancak doktor gözetimi olmadan yapılan bu serum uygulamaları risk taşıyor.

Kokteyl halinde damardan veriliyor

Glutatyon, yüksek doz C vitamini, B vitamini gibi maddelerin yanı sıra bazen doktor kontrolünde olması gereken antibiyotiklerin dahi 'kokteyl' halinde damar içine uygulanması, alerjik reaksiyonlara ve hatta kalp durmasına neden olabilir. Bu nedenle, uzmanlar bu tür uygulamaların mutlaka doktor kontrolünde yapılması gerektiğini vurguluyorlar.

"Gençleşme iksiri" sloganı

Türkiye Acil Tıp Derneği Ultrasonografi Çalışma Grubu Başkanı ve Acil Tıp Uzmanı Doç. Dr. Özlem Dikme, son zamanlarda popüler hale gelen ve "Atom", "Vitamin kokteyli", "Gençleşme iksiri" gibi sloganlarla vatandaşlara sunulan hastane dışı serum uygulamalarının artmasıyla birlikte, acil servislere alerjik şokla getirilen hasta sayısında artış yaşandığını belirtti.

Dikme, vatandaşların sağlık kabinlerinde, evlerinin salonlarında hatta yoga-pilates salonlarında ve kuaförlerde dahi serum taktırdığını vurgulayarak, şu bilgileri paylaştı: "Yalnızca hemşirelerin denetimindeki sağlık kabinlerinde değil; evlere servis edilerek hastanın kendi evinde, yoga-pilates salonlarında hatta kuaförlerde ve güzellik merkezlerinde bile bu uygulamalar gerçekleştirilebiliyor. Kuaförde veya evinde serum taktıran ve ardından alerjik şok geçiren, hatta kalbi duran ve zor kurtarılan vakalarla karşılaşıyoruz."

"Evlere servis yapılıyor"

Dikme, serum uygulamalarının kesinlikle doktor tarafından gerekli görüldüğü takdirde ve tam teşekkülü hastanelerde yapılması gerektiğini de vurguladı. Uzmanın verdiği bilgilere göre, kişi hastane ortamında değilse, müdahalede çok geç kalınabiliyor. 

Dikme'nin moda serum uygulamaları ile ilgili açıklamaları şu şekilde:

Özellikle hekim olmayanlar tarafından sağlık kabinlerinde ve birtakım medikal donanıma sahip olmayan yerlerde, bazen de gereksiz yere uygulanan enjeksiyonları çok görmeye başladık. Bunlara bağlı olarak da acillere birçok vaka gelişi oluyor. Özellikle kış aylarında hem gribal enfeksiyonların artışı hem de hastalık sonrası iyileşme sürecini daha hızlı atlatma isteğiyle bu tarz yöntemlere başvuruluyor.

Sosyal medyada da buna yönelik birçok influencer tarafından paylaşımlar yapılıyor. Bir moda haline gelen, sarı serum, vitamin serumu, atom serumu gibi tedaviler sunuluyor. Son dönemlerde bu durum o kadar çığırından çıkmış ki, güzellik merkezlerinden gelen vakaların yanı sıra, kuaför salonlarından gelen vakalar bile yaşanmaya başladı. Yoga ve pilates gibi aktiviteler için gittikleri merkezlerde bağışıklığı güçlendirmek amacıyla serum uygulamalarına şahit oluyoruz.

Evlere servisler yapıldığını da görüyoruz, hatta sosyal medyada bunlara dair paylaşımlar yapılmakta. Damar yolu açılmış kişilerin, evlerinin bahçesinde "C vitamini atom serum" gibi karışımlarla paylaşımlarda bulunduklarına şahit oluyoruz."

Acil Tıp Teknisyeni Sertan Osmanoğulları Vefat Etti Acil Tıp Teknisyeni Sertan Osmanoğulları Vefat Etti

Gereksiz yere vücuda yük bindiriliyor

Damar yoluyla verilen 'atom' olarak bilinen serumlarda yüksek doz C ve B vitamini komplekslerinin bulunduğuna dikkat çeken Doç. Dr. Dikme, aslında vücudun bu fazla vitaminleri hemen atabileceğini belirterek gereksiz yere vücuda yük bindirildiğini ifade etti. 

Serum Cilginligi 1

Serum Cilginligi 2

Alerjik reaksiyonlar çıkabilir

Serumun uygulanmasından saatler sonra ölümcül alerjik reaksiyonların gelişebileceğini aktaran Doç. Dr. Dikme, geçtiğimiz haftalarda benzer bir vakayı örnekleyerek şunları söyledi: "Gecikmiş alerjik reaksiyonlar ortaya çıkabiliyor. Örneğin, ilaç uygulandıktan bir saat veya daha sonra, ikincil bir alerjik reaksiyonla hastanın durumu kötüleşebilir. Geçtiğimiz günlerde benzer bir olay yaşandı. 

Yoğun bakımda tedavi gördü

Bir hasta, sağlık kabininde bu tür bir tedavi aldıktan sonra evine gidiyor. Yaklaşık bir saat sonra sağlık durumu kötüleşiyor. Şans eseri yanında bir hekim komşusu var ve adrenalin enjeksiyonu gibi acil müdahalelerde bulunuyor. Ardından hasta hızla hastaneye götürülerek yoğun bakım ünitesinde uzun bir süre tedavi ediliyor. Bu tür hastalarla karşılaşma sıklığımız artmaya başladı."